mandag 30. april 2012

Spinnsprinten (La Fleche Bryne).


Bevegelsesenergi her representert ved fart (grønn) og masse (svart).
Vårklassikerene er i gang, og etter at halve feltet hadde krasjet ut av Dalane Rundfart var det knyttet stor spenning til gode gamle La Fleche Bryne som nå kaller seg Spinnsprinten etter å ha fått ny sponsor. Spinn altså, de sponser ungdomssatsing, elitelag, SSRT på Styrkeprøven, Østerhus-Ridley i den store verden og lokale turritt slik at også vi med høyere BMI og lavere terskelwatt kan få sykle i godt organiserte konkurranser. Nytt av året er Stanley får starte i de raskeste puljene, men beskjeden som jeg er stiller jeg meg opp helt bakerst slik at jeg ikke er i veien for noen. Dessuten hadde Team Stut stilt seg fire mann i bredden helt fremst og så ut som morske dørvakter.

Det er gøy med Team Stut og drengene fra Nærbø - hver gang de får et startnummer går de all-in. Det var kanskje ikke like morsomt for alle da feltet lå på en lang linje i vinden opp mot Karlsbu, når strikken ryker to mann foran deg og du alt er over terskel koster det ganske mye å tette luken. Desto mer kudos til de som har guts og bein nok til å sitte i front og påføre all skade bakover i feltet. Dette, i sin reneste form er bevegelsesenergi, kombinasjonen av masse (m) og fart (v) som kreves for å akselerere et legeme opp til en hastighet. Teten blir redusert til en tyvemannsgruppe hvor grønn og svart lager ugang i front. Bevegelsesenergi er relativ, og hastigheten på feltet er nå relativt høy. I utforkjøringen ned mot Varhaug oppnår ikke den av feltets partikler med lavest masse (m) samme fart som de andre partiklene og bevegelsesenergien er følgelig ikke nok joules til holde hjul.

Jævlig irriterende, i selvransakelse innser jeg at det må endres på alle mulige skalarer for å øke min kinetiske energi. Jeg kan for eksempel øke min egen terskelwatt gjennom mer trening og dermed få mer fart. Eller, jeg kan trille innom Spinn og kjøpe en ny og raskere sykkel. Akkurat hvordan dette, også kjent som Tuens-Teorem (et legemes hastighet øker eksponensielt med prisen på sykkelen) vil gi meg mer hastighet sparer vi til forelesningen om vektorer.  

Vinneren drikker brus, i bakgrunnen står Knoll & Tott klare til å kaste seg over panten.
Kanonbra bilder knabbet her.

Tøffeste sykkelen i feltet - custom titan fra Seven.
Nei, vent nå litt...

I godværet var det nå bare å pelle seg til Sandnes for å få med seg King og Helmuts forsøk på å henge på halvparten så gamle syklister i Norges Cupen. Det holdt en stund, dog ikke helt inn. Men gitt faktorer som alder, treningsmengder og BMI var dette fullt ut akseptabelt.   
Eh, Roy dette er da ikke en podiedame? 


Vinneren varmet opp med turritt sist helg, for å få bedre matching enn det som er i Rogaland må man altså ut i Europa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg liker ikke å lese. Jeg ser helst på bildene, men det du skriver gir meg lysten til å lese.
Hilsen han med bildene.