søndag 4. november 2012

Hu & Hei




Når gamle NTHere samles løpes det i heia, det mimres, og tradisjonsrike selskapsleker fra den ærverdige utdannelsesinstitusjon tas frem fra glemselen. "Kjøtt eller kuk" har underholdt studenter i Nidaros siden Tordenskiolds dager og skaper alltid god stemning. For å spille "kjøtt eller kuk" trengs det nok deltagere til minst to tomannslag bestående av personer med unormalt kraftige lem (check); en biff, helst indrefilet, veiende minst 650 gram; et tørkle til å binde foran øynene; stoppeklokke.

En av lagets to spillere skal binde tørklet foran øynene slik at han ikke ser. Den andre spilleren skal så daske enten a)biffen eller b)lemmet sitt mot noe slik at det lager skikkelig lyd. Det kan for eksempel være mot veggen, bordplaten, tv-skjermen, en uoppmerksom spiller fra et annet lag eller et husdyr. "SMAKK!" De andre roper så i kor "Kjøtt eller kuk!" og starter stoppeklokken. Spilleren med bind foran øynene har nå 15 sekunder til å gjette om lyden han nettopp hørte kom fra kjøttstykket eller lagkameratens lem. Riktig svar gir 1 poeng, feil svar gir ikke poeng, første lag til 10 vinner.

Kvinneversjonen "Gjett kæm si høn" er ikke like utbredt, som så mange andre kvinneidretter sliter den med dårlig rekruttering og labert publikumsoppmøte.

Den første snes ankomst med påfølgende hodepine resulterte i et søk i arkivet etter minner fra den gangen menn var menn og ikke lå i fosterstilling på sofaen. Her fra Åsis Flightschool Chamo '99.


9 kommentarer:

Erlend sa...

Vi ser en varde her. Vallresknuten?

Stanley sa...

Autist.

G Bull sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Käck lek som påminner om den gamla hederliga "Kuk eller pung" som vi brukade spela på Chalmers. Reglerna är lite annorlunda: man visar en liten skinnbit i gylfen , och motspelaren skall gissa om det är kuk eller pung. Mycket spännande spel! Tack för en fin blog!
Mvh
Kjell Vågfelt

Stanley sa...

Tjenäre Kjell!

"Kuk eller pung" ble også spilt på NTH av de som ikke hadde store nok lem. Kan man spille kjøtt eller kuk velger man naturlig nok det fremfor å leke barneleker.

Kvalifikasjonskravet er at man har et lem på minst 6,66 dm3, hvor minstekravet for radius ved roten er 3 cm.

Kör hårdt!

Anonym sa...

Ojojoj, nog visste jag att norrmän kan vara stor i käften, men....

Med en radie på 3 cm vid roten och en volym på 6.66 dm3, blir den ju 44 cm lång...

Jag lämmnar WO...

Stanley sa...

Din reaksjon er ikke overraskende, snarere typisk for de fordommer som ofte rammer menn med Overdimensjonert Mannlig Genitalia (OMG).

Den første gangen jeg traff din gamle kollega BEW var på sykehuset i Trondheim. Jeg var en ung student som hadde blitt innlagt etter å i desperasjon ha slått mitt eget lem til en blodig pøl med hammer. I ukesvis hadde jeg drevet kur hos en ung studine og endelig hadde hun taket ja til å komme opp på min hybel for et slag canasta og hjemmelaget kreklingsaft fra Røros. Etter å ha hygget oss satt vi plutselig tett omslynget i sofaen. Alle årene med skam og nervøsitet forsvant med denne unge pikes nervøse hvisken i natten, jeg glemte meg rent ut og åpnet gylfen og la lemmet ned langs benet hennes. Hun skrek til av skrekk ved synet og sprang i panikk ut døren, snublet i trappen, ramlet og knakk nakken og døde umiddelbart.

I raseri og fortvilelse av at jeg aldri ville kunne oppleve de samme gleder som andre unge mennesker gikk jeg ut i boden og angrep min forbannelse med en hammer.

I løpet av det halvåret jeg var innlagt kom BEW ofte innom. Da jeg spurte hvorfor han kom og besøkte en avviker som meg lukket han døren og sa "Se aldri på deg selv som en avviker, se heller på det som en utfordring og en gave. Du er ikke alene." Så trakk han ned buksene og viste frem et ordentlig spadeskaft. Å være med andre som har fått diagnosen OMG gjorde meg tryggere på meg selv. Vi har en egen liten forening som samles fra tid til annen for å gå på ski (ikke monoski haha...) eller til samtalegrupper for å støtte og hjelpe hverandre.

Uansett hvor ensom man måtte føle seg er man aldri alene når man vet at andre har gjennomgått det samme. Takket være hjelpen fra støttegruppen lever jeg nå et tilnærmet normalt liv og har en familie som nesten aksepterer meg.

Anonym sa...

Isses Amanda! Jag har dragit mig tillbaka för att idka släktforskning och har i samband med det funnnit att jag har norska rötter - inte undra på att jag har begåvats med en släng av OMG! Min farmors mormor hette Randi Kristensdotter Eldstad och föddes i Ringebu i nådens år 1852.

Jag måste tacka för ditt eminenta inlägg om BEW, det förklarar en hel del beteenden hos denne man. Men jag undrar om inte han har genomgått en plastikoperasion - någon annan förklaring kan jag inte finna till att det du rubricerar som spadskaft har reducerats till något betydligt mer beskedligt. Detta uppdagades under bastubad i en lyxhytte på Strynevatns Camping efter en lyckad topptur för några år sedan.

Lycka till med rehabiliteringen!
Mvh
WallaKjell

Stanley sa...

Det stemmer at BEW måtte gjennomgå en reduksjon til vanlig størrelse da han giftet seg med en svensk dame. Dette for å være kompatible; man kan ikke parkere en buss i hanskerom. Overgangen til normal vestlig størrelse var visstnok så krevende at han flyttet til Korea - blant de blinde er den enøyde konge.