søndag 13. juni 2010

Arms in assholes! Elbow deep in Asian teens!


Mannen med hammeren er den jeg frykter mest når et startnummer festes til legeme eller en sykkel.

Som ivrig fan av sykling setter jeg stor pris på elendige værforhold; Gavia 88, Roubaix 01 og den 7. etappen av årets Giro er klassikere. Jeg vil se miserable lidende syklister fulle av gjørme. For en middelmådig turrytter er Giro d’Italia med sine truseløse podiumjenter lysår unna pissregn og vinden på Orre. Men mannen med hammeren er her. Det sier “BONK” når han slår til i en nedkjølt kropp; blodsukker og vilje ut, krampe og dårlige tanker inn. Allerede frustrert over lite samarbeid og tåpelig kjøring i vinden blir det noen meningsløse halvhjertede forsøk på å stikke fra gruppa. Det kommer ikke annet enn syre ut av det. Fra Tinghaug går det fryktelig treigt, passeres av haugevis med syklister før jeg endelig stanser og prøver å tøye litt. Klemmer inn en gel og triller tilslutt rolig inn rett under fire timer. Fy faen så dårlig.

Den første jeg ser når jeg kommer i mål er pappaen til Migerie som er her for å hente oss. Gleden jeg har når jeg ser ham stå der med varme klær kan sammenlignes med den følelse skipbrudne i farvann fulle av hai har når de endelig ser redningshelikopteret komme for å hente dem. Ikke lenge etter sitter vi i bilen og etterhvert som varmen kommer tilbake i kroppen kommer også en blanding av skuffelse og skam sigende.

Nordsjørittet hadde gitt startplass til 10.000 syklister, mange ble skuffet over ikke å få plass. 1.840 valgte å ikke starte på grunn av været. Ingen av disse bør få lov til å delta neste år, dette er egoistisk og respektløst ovenfor arrangører og alle de som ikke fikk startnummer til årets ritt. Skaffer du deg et startnummer stiller du uansett. Ganske mange brøt underveis, de om det, null respekt, jeg er ikke særlig imponert over viljestyrken. Kudos og chapeau til alle som fullførte, og applaus Migens som leverer en kjempetid og sykler seg opp til meget god seeding neste år.


Migens henger ut med fansen før start.

Dette er hobbyen vår.

5 kommentarer:

Svettebø sa...

Som en liten oppløfting slo du meg. Hadde ikke sjans i går. Musklene mine spiller ikke på lag om dagen, og TO om to uker kan henge i en tynn tråd. Ler forresten av bildet med fansen.

Migens sa...

husk å pump luft i dekkene neste år

Stanley sa...

Aiai Svettis, nå Dark Side har pause fra TO er det viktig at noen er representin' så di seie i Egersund.

Har du prøvd yoga og å kutte ut kjøtt?

Harry Houdini sa...

Som en av mange som ikke fikk plass var jeg ganske bitter etter den infamøse "loddtrekkingen". Da dagen kom, var jeg full av freue og måtte passe meg for en gryende schadenfreude. Jeg hadde trekt meg og noen vil se på meg som mindre mann av den grunn. Men jeg har ikke trent i 6 mnd for å fullføre Tullingrittet så det var ikke nederlag å ikke stille til start eller fullføre. Trening er gøy, ritt skal være gøy. Sadomasochisme tenner jeg ikke på. Jeg tar meg heller en langtur denne uka i solen heller mens fuglene kvitrer....

Stanley sa...

Harry sa "Sadomasochisme tenner jeg ikke på.

Vel Harry, det forklarer hvorfor du alltid var så ivrig på å bryte ut av lenkene.

Ellers rart hvor få syklister det plutselig ble på veiene. Fint vær er det også.