søndag 1. mars 2009

Crash

Ski/snowboard/porno/sykkelfilmer kommer gjerne med en egen blooper-reel, en tabbesekvens med krasj, cumshots i øyet etc til allmenn forlystelse. Dette kan noen ganger tippe over i mer enn bare adspredelse, vi snakker om den tolkningen av Rausch, eksemplifisert i JG Ballards Crash om en gruppe mennesker som får sin Rausch av å se på og delta i bilulykker. Jeg kjenner mine lesere, dere er den største annsamling av seksuelle avvikere på denne siden av det britiske Konservative parti, så for dere, her er Der Weiße Rausch' blooper-reel. Freaks.









2 kommentarer:

Anonym sa...

Sjelden ser vi bedre illustrasjoner av de grunnleggende aerometriske lovene enn på de fire siste bildene i serien. Det første bilde viser den klassiske situasjonen som normalt skal føre til take-off. Som vi ser har vingen en vertikal stabiliseringsstav. Dette ser vi ofte på de fleste moderne flyvinger. Noe går imidlertid galt og i stedet for en elegant take-off får vi en myk landingen. Det er vanskelig å si om årsaken var en teknisk eller menneskelig feil. Aerometrikken kan ofte være komplisert. Vindtunneltester har avslørt at hvis vingens forreste kant har samme form som knølhvalens karakteristiske, takkete luffekant, vil det kunne gi bedre aerometriske egenskaper. Når luften glir over en flyvinge med de samme utbulingene som knølhvalens luffer, dannes det små luftvirvler mellom luffebulene. Disse små virvlene gjør at luftstrømmen blir hengende på oversiden av vingen, og dermed kan vinklen mellom vingens/luffens plan og flygeretningen økes med opptil 40 prosent uten at en mister oppdriften. Det øker manøvreringsdyktigheten - ikke minst ved lave hastigheter som ved start og landing. I tillegg til bedre oppdrift gir den takkete vingen også mindre luftmotstand. Ettersom vingen samtidig kan unnvære de tekniske anordningene som normalt kreves for å styre luftstrømmen, blir det færre ting som kan feile og dermed mindre sjanse for havari. Ifølge fremtredende aerometrikere vil fremtidens vinger ha en form som likner knølhvalens luffer. Det siste bildet i serien egner seg utmerket som julekort. Piloten synes å være både overrasket og glad etter å ha gjennomført en vellykket nødlanding. Slikt blir man helter av ute i den store verdenen.

Anonym sa...

Hmm er ikke blooperrail osv.. bare et tegn på at det er tomt for ferskt materiale??? Hva blir det neste, høydepunkter sakset fra de andre artiklene? ”Stanley snakket med snåsamannen på telefon???”